Viser arkivet for juni, 2009

Hvordan skrive sosialt?

BloggCamp

Skriver du en blogg eller driver et diskusjonsforum skal du tenke innhold som er dialogdrevet, uformelt og direkte. Det handler om å vise personlighet og karakter. Tekst skal formidle menneskelige egenskaper.

Her kommer noen tips til hvordan du ved teksten kan dyrke frem gode nettsteder med personlighet. Tipsene er i all hovedsak de samme som jeg presenterte på Bloggcamp 09 i Kristiansand.

  1. Vær autentisk. Med Google, Facebook og all annen informasjon tilgjengelig: Det nytter ikke å gjøre seg til. Vis deg frem som den du er. Tekstene du skriver er starten på et forhold. By på deg selv, vis frem dine sterke sider og konfronter dine svake.
  2. Fjern markedspjatt. Skriv aldri skrytetekster der du forteller hvor strålende flink du eller bedriften er. Finner du det nødvendig å skrive at produktet er «verdens beste», så er det aldri det. Ta brukerne på alvor og gi informasjon som er relevant og nøktern.
  3. Vær engasjert. Sørg for at innholdet ditt får personlighet. Gi det farge og karakter. Det er forbausende lett å skille seg litt ut bare du tør å engasjere deg og by på deg selv. Flyselskapet Virgin Atlantic introduserer alle på nettsidene sine med meldingen: «Hello gorgeous».
  4. Vær høflig. Husk at brukerne ikke kjenner deg fra før. Selv om du kan være uformell og muntlig, så er det viktig at du er høflig. Du skal hilse, si «velkommen» når brukeren kommer og «takk for besøket» når de forlater nettstedet.
  5. Ta brukerne på alvor. Lær av brukerne. De sitter på en unik kompetanse og er en unik ressurs for innholdsarbeidet. Involver brukerne, og de blir dedikerte følgesvenner.
  6. Lenk naturlig. Lenker er webmediets byggesteiner. Lenk de ordene som er mest konkrete i forhold til målsiden og gir mest relevans.
  7. Skriv som om det betyr noe. Skriv som om det er betalende lesere som er i ferd med å si opp abonnementet, er tipset fra Dennis Mahoney i artikkelen How to Write a Better Weblog

Se også presentasjonen om Sosial nettskriving fra Bloggcamp

Les også:

Lær mer om sosial nettskriving i boken Effektiv nettskriving

Hmmm... nettjournalistikk før og nå

Satt på spissen, men aldeles ikke uten et (mer enn guffent) poeng.

(sorry, aner ikke kilden – jeg pellet den fra @iacob på Twitter)

gQouk

Hvorfor skal Jens være sosial?

Yndlingskollega Ove Dalen refser statsminister Jens Stoltenberg for å være passiv og kjedelig på tjenester som Twitter, Origo og Facebook under BloggCamp ’09, ifølge VG.

- På Twitter fremstår Jens Stoltenberg som lite ekte. Det er som å lese en politisk programerklæring hele tiden, og det gjør at det blir sørgelig kjedelig, mener Ove som etterlyser en mer personlig statsminister.

Men hvordan vil vi at statsministeren eller andre politikere bør være til stede på nett? Vil vi ha en jovial fyr som snubler gjennom livet og deler det med oss velgere?

Dette er nytt land for oss som jobber med sosiale medier og webkommunikasjon. La oss snakke om det.

Personlig tror jeg det er ukjente politikere som har mest å hente – og mest å tilføre oss velgere og samfunnsdebatten – på digitale arenaer. En aktiv 4. kandidat i Buskerud som går i dialog med motstandere, pressgrupper og velgere på nett, gir oss et bedre bilde av om dette er en fyr vi vil stemme inn på tinget eller ikke.

Om Jens punkterer eller sliter med sokkaseg så er det kuriøst moro, men ikke viktig for ham eller oss. Og skulle, gudforby, maktelitens personlige meldingene være konstruert av profesjonelle kommunikasjonsrådgivere, så blir det klamt og vemmelig. Da foretrekker jeg kalde, harde programerklæringer.

Setter innholdsstrategi på agendaen

Kristina Halvorson

En av innholdsekspertene verdt å følge om dagen er amerikanske Kristina Halvorson. Først og fremst fordi hun sier veldig fornuftige ting rundt innholdsstrategi, men også fordi hun i stadig større grad er en stemme som blir hørt.

Do you think it’s a coincidence, then, that web content is, for the most part, crap? Dealing with content is messy. It’s complicated, it’s painful, and it’s expensive. And yet, the web is content. Content is the web. It deserves our time and attention. And that’s where content strategy comes in.

Teksten er hentet fra den toneangivende artikkelen The Discipline of Content Strategy, som Halvorson skrev i Alistapart rundt juletider. Teksten er det nærmeste vi kommer et manifest for innholdsstrategi. Halvorsons hovedpoeng er:

  • Vi må ta webinnhold på alvor – det gjør vi ikke, selv om vi sier vi gjør det
  • Innholdsarbeid i 2009 handler om en rekke fagdisipliner som må defineres
  • Vi trenger et fagmiljø rundt innhold- og innholdsstrategi

Halvorson sier ingenting vi ikke har hørt før. Tvert imot – hun siterer Gerry McGovern hyppig som en inspirasjonskilde. Det interessante er at hun er iferd med å få gjennomslag for sine ideer.

Sammen med likesinnende som Rachel Lovinger, Colleen Jones og Jeffery McIntyre er hun i ferd med danne et ekspertmiljø rundt webinnhold, som blant annet er å treffe på Google-gruppen Content strategy. Sammen gjør de felles front for å promotere nytten av innholdsstrategi.

Content strategy plans for the creation, publication, and governance of useful, usable content. Necessarily, the content strategist must work to define not only which content will be published, but why we’re publishing it in the first place.

Halvorsons svenneprøve som kommende stjerne på en ellers lysfattig himmel av webinnholdsguruer (Gerry McGovern er unntaket) kommer i august. Hun debuterer da med boken Content Strategy for the Web. Kanskje noen kan dra henne til Norge – i anledning boken og et hyperaktuelt tema?

For mer om Kristina Halvorsen og innholdsstrategi: