Slik får websiden din flere lesere

Advokatenhjelperdeg.no

Unikt kvalitetsinnhold er sannsynligvis den viktigste årsaken til høy ranking – både hos Google og blant leserne. Men hvordan lager du websider med linkverdig innhold?

De fleste er etterhvert enige om at det er godt innhold som er drivkraften bak besøk på nettstedet ditt. Men det holder ikke bare med aktivt språk, skannbare tekster og søkemotorvennlige lenker. Vi må fange leseren med interessent innhold. Spørsmålet er – hva kjennetegner fengende innhold og hvordan lager vi det?

Det finnes ingen entydig fasit. Det som er best i klassen innen en bransje kan være dårlig i en annen. Her kommer likevel noen ideer til hvordan du kan servere kvalitetsinnhold som skaper varige relasjoner.

Tenk informasjon som er unik
Server innhold som ingen andre har. Se på konkurrentene – hva er det de mangler og hva er det du som bruker savner. Alt behøver ikke være unikt, men det er en fordel hvis du serverer noe som ingen andre har. Unikt innhold, som ikke finnes andre steder, er den beste garantien for mer trafikk.

Unikt innhold koster tid, men bruk av tid er eneste vei å gå. Som webguru Seth Godin skriver i eboken Money for nothing

If you build a page and use almost no effort, rely on defaults, write as little as you can, find no original links and copy and paste text from Amazon, don’t be at all surprised if you don’t get any traffic. In a world of millions of choices, you don’t deserve any traffic, do you?

Poenget hans er: skal du skille deg ut koster det tid. Det er bra, fordi det skiller klint fra hvete. Det gjør det også vanskeligere å jukse seg til høye plasseringer på Google.

Sørg for at innholdet dekker brukerbehov
Det finnes strålende informasjon der ute som ikke er relevant for andre enn skribenten. De fleste er på nett fordi de ønsker å løse et problem. De jakter på informasjon, løsninger, kunnskap eller vil kjøpe et produkt eller møte andre mennesker. Som tilretteleggere av innhold må vi løse brukerens problem eller i det minste bidra til å løse det.

Lag websider som funker som endestasjoner
Lag websiden som gir svar på det viktigste innen et tema eller emne – på engelsk gjerne beskrevet som “onestoppages”. Det kan godt være store informasjonsmengder. Men unngå å bli for vid i tematikken – det er viktig å holde seg til ett tema. Husk også at en endestasjon ikke ekskluderer lenker videre – tvert imot. Lenker til andre nettsteder med relevant informasjon er bra – ikke dårlig.

Eskempel: Advokatforeningen har laget siden Advokatenhjelpderdeg.no som tilbyr juridisk hjelp til forbrukere. Sidene er skrevet av jurister, men for ikke-jurister og har en rekke utmerkede eksempler på Onstoppages. Se Skilsmisse skaper problemer med arv

Bruk ekspertkompetanse
Finn eksperter i egen organisasjon eller utenfor, som kan tilføre unik informasjon til nettsiden. Ekspertene kan skrive selv, de kan revidere hva du selv skriver eller fungere som intervjuobjekter.

Eksempel: De beste norske websidene om skatt på firmabil lages ikke av et forbrukernettsted, men Toyota Finans. Selskapet har en egen bilogskatt-seksjon på websidene. Seksjonen oppdateres av Jan Traaseth som jobber i selskapet. Suksessen skyldes ene og alene at ingen andre i Norge har mer peil på firmabilskatt enn Traaseth.

Server informasjonen i et ikke-kommersiellt format
Hvis du gir leseren inntrykk av at innholdet er der for å pushe dine egne produkter så har du tapt. Gi leseren genuin merverdi i form av ikke-kommersiell informasjon.

Husk også at godt innhold krever oppdaterte sider. Tidligere nevnte Seth Godin opererer med tre u’er for god innhold: Unique, usefull og updated. Skriver du strålende sider om firmabilskatten må sidene oppdateres i takt regelverket. Det gjør Toyota Finans.

Mer informasjon:

Vist 1476 ganger. Følges av 5 personer.

Kommentarer

Jeg skriver en kjedelig hverdagsblogg men får mange treff fordi jeg har mye bilder og beskrivelser av dem. Eks bilde+solnedgang gir mange treff.
Jeg skriver også tagger for hvert innlegg og har en taggsky i margen. Taggskyen gir mange kombinasjoner av aktuelle ord og dermed mange treff.
Det viktigste er likevel å oppdatere siden hele tiden og være tydelig på innhold, faste lesere kommer over land tid, så tolmodighet er viktig.

Flott, fine bilder er en sikker vinner. Nettavisene opplever det samme. Bildeserier er alltid godt besøkt.

Mange gode tips der, ikke minst når det gjelder å ‘spisse’ informasjonen. Ser man på de mest suksessrike blogene er de nesten bestandig om ett tydelig definert emne.

Selv har jeg hatt det jeg [rent personlig] må regne som tålelig suksess med min blog om visuell fortellerkunst . Det som allikevel slår meg er at det er svært vanskelig å forutse hvilke blogposter som blir best mottatt hos leserne. Jeg opplever f.eks. tidvis mer respons på småslappe poster jeg har skrevet i halvsøvne enn på mine beste øyeblikk som blogforfatter…

Samme erfaring som deg når det gjelder respons. Enkelte blogginnlegg tar fullstendig av selv om det bare er småpjatt som er klattet ned. Andre innlegg, som det ligger dager med fintenking bak, får ingen respons.

Sikkert flere årsaker. Men jeg tror for mye fintenking hemmer praten med leseren. Det blir lett til at vi tenker ut alle argumenter/motargumenter og i praksis serverer en monolog i stedet for en invitasjon til dialog.

Interessant tanke Ove. Litt trist også.

Dessverre er jeg redd for at du traff innterier’n der. Feil folk kan rette på eller emner det er mye kontrovers rundt funker jo som kebabrester på rotteflokken…

Bra diskusjon. Jeg sendte innlegget til Ove til hele staben vår i går. Vi driver med journalistikk i en nisje, altså alt som hører arbeidslivet til, med hovedvekt på arbeidstakersida. Det gjør det nok enklere for oss å skaffe faste lesere fordi de alltid vet at de finner det de er ute etter hos oss. De som ikke bryr seg om spørsmål som angår arbeidslivet, skygger unna.
Men det krever selvsagt at vi leverer punktlig slik at folk vet at de kan stole på at vi er oppdatert på de viktigste hendelser.
Men våre streikereportasjer handler i mindre grad om konsekvenser for publikum for det får de jo over alt ellers. Vi viser fram bakgrunnen for konflikter og konsekvenser for arbeidstakerne.
Vi har brukt tid på å bygge merkevaren FriFagbevegelse og jobbet jevnt og trutt med å kvalitetssikre innholdet. Nå har vi hatt all time high med nær 82.000 sidevisninger forrige fredag og hadde mai vart et par dager til, hadde vi rundet 500.000 sidevisninger denne måneden. Og det er vi veldig stolte av.

Finn eksperter i egen organisasjon eller utenfor, som kan tilføre unik informasjon til nettsiden. Ekspertene kan skrive selv […]

Ja, det kan de! Men tre snubletråder kan være verdt å ha i bakhodet:

  • Ikke alle er gode skribenter. Dyktige fagpersoner har i tillegg en tendens til å bruke språk og terminologi (les: stammespråk) som på den jevne leser ikke forstår.
  • Eksperter henger seg ofte opp i detaljer som vedkommende synes er interessant, men som angår svært få – om noen – av leserne.
  • Informasjonen skal holdes oppdatert. Har eksperten tid til å gjøre det, eller blir det en salderingspost blant andre arbeidsoppgaver?

I flere prosjekter har jeg opplevd at ett eller alle punktene har slått til.

Mener ikke dermed at eksperter skal holdes borte fra publiseringsverktøyet. Men vær oppmerksom på ulempene.

Til slutt: Bra artikkel! Finner særlig poenget med unik informasjon tankevekkende.

Veldig sant, Eirik. Det store spørsmålet er jo: Hvordan forteller vi en fagekspert at webteksten hun nettopp har brukt tre dager og tre netter på å skrive rett og slett ikke duger?

Et grep som kan løse floken er ghostwriting. Altså skrive på vegne av eksperten – gjerne på bakgrunn av et intervju. Da slipper eksperten “å sløse tid” på skrivearbeid som uansett andre gjør bedre. I tillegg er det skribenten som setter premissene for strukturen i teksten – eksperten kommer med rettelser og korreksjoner. Det er også udiskutabelt at skribenten eier teksten selv om eksperten står som avsender.

Annonse

Nye bilder