Hva skal God nettskriving 2.0 inneholde?

Det er på tide med en oppgradering. Jeg kommer til å bruke de neste månedene på å lage en revidert versjon av “God nettskriving”. En God nettskriving versjon 2.0. Boken er fra 2004, det holder derfor ikke bare med en facelift. Men hva skal den nye boken innholde?

[Edit 30.01.2008]: Det startet som en oppgradering, men endte i som en helt ny bok som nå har navnet “Effektiv nettskriving”.

Noen ting sier seg selv:

  • Jeg kommer til å trekke inn mye mer om brukerdeltakelse og brukerskapt innhold.
  • Formidle endringer i lesemønstre med bakgrunn i nye Eyetrack-undersøkelser.

Også enkelte kapitler jeg kommer til å fjerne – blant annet siste om hvordan lage grafer.

Kjør på. Jeg trenger flere tips. Hva skal en bok om nettskriving i 2008 handle om?

Kommentarer

Hmm… nå har jeg ikke lest den først fra perm til perm ennå, så er det en sjanse for at du allerede har med disse tingene i første bok. However

  • Slik skriver du for øye og magen til brukeren, men – slik skriver du for Google (les: søkemotorene)
  • Kanskje skulle det vært et eget embedd-kapittel for “slik gjør du teksten til en festmiddag” med eksempler på tredjeparts innhold embedda i teksten? Og, dernest – slik ødelegger du festmiddagen med å klæsje på FOR mange elementer
  • Dernest trenger du vel å adressere skriving for mindre skjermer, som mobile enheter. Som vi har diskutert tidligere her inne, så er det vel slik at enten skriver du egne tekster for mindre skjermer, eller så gjør du “orginal”-teksten så god at den funker som ei kule på alle skjermer
  • Følgende punkt vil nok ikke være aktuelt for alle, men – jeg tror det er aktuelt for stadig flere. Gjelder da leser/bruker-dialog. I økende grad er det mulig for brukeren å kommentere sak, bilde etc direkte på/i hovedtekst. Hvordan skal forfatteren av teksten da opptre i forhold til leserkommentarer, og finnes der noen gode tips til hvordan en svarer brukermassen i kommentarsform? Hva med å oppdatere tekst på basis av leser-dialog?
  • Generelt om brukergenerert innhold – åpner vel for egen informasjonsbolk om opphavsrett dersom bilde/video-publisering etc tillates + redaktøransvar
  • Og til slutt. Hva med å sprite opp boken med noen korte intervjuer som du drysser utover i boken der du stiller spm ala “Hva er god nettskriving for deg” til noen av de fremste bloggerne i Norden + et par-tre redaktører med kred + noen dyktige nett-deskere + noen spaltister?

Flott, Bjørn Tore. Embedd av innhold er noe som fortjener oppmerksomhet. Kanskje da i en dele-kontekst der vi inkluderer RSS og åpne APIer? Samme med mobile enheter, som jeg faktisk ikke har tenkt på i det hele tatt.

Leser/bruker-dialog skal få solid prioritet. Her er det skrint i versjon 1.0 av boken. Vi skriver om det, men ikke nok.

“Slik skriver du for Google” er en ide som jeg har selv har på blokka. Det jeg faktisk lurer på er om det er en så god ide at det kan være en egen liten bok.

Spennende! De fleste artiklene mine er i utgangspunktet skrevet for avis. Jeg kunne godt tenke meg en liten input på hvordan man enkelt bearbeider tekster fra print til skjerm. Kanskje en liten liste hadde gjort seg? :)

Man kan jo selvfølgelig ha “hvordan skrive godt for nettet” i hodet når man skriver om sakene. Men det er ikke alltid like lett når man først har en tekst foran seg, og man helst ikke vil føkke opp meningsinnholdet. Og nå snakker jeg mest om lange og grundige saker.

Har jo lest boka di for flere år siden (men har den ikke akkurat friskt i minne). Hvis jeg kan få ønske meg et par ting så måtte det være fokus på innhold – ikke bare tekst. Hvordan bruke bilder, video, podcast, faktabokser, bildetekster osv for å kommunisere effektivt. Når alle skriver aktivt språk, kort og konsist, bra strukturert osv bommer flere fortsatt – ofte fordi alt innhold er i artikkelformat. Kommunikasjon, merkevarepersonlighet, målgrupper, engasjement og begeistring er vel noen stikkord. Ideer til killer content for ulike siter og alt det smarte du bruker på kurs og foredrag. Det var det jeg kom på – og du har sikkert tenkt på det meste alt, allikevel. Lykke til :-)

Slik skriver du for Google er en ide som jeg har selv har på blokka. Det jeg faktisk lurer på er om det er en så god ide at det kan være en egen liten bok.

Tja, ingen dum tanke det, Ove. En SEO-bibel (eller pocket-utgave) for tekstforfattere, journalister, bloggere etc. Der er skrevet bøker om “slik tjener du penger på Google Ads” etc, og disse bøkene griper jo delvis inn i det du har på blokken.

Men en bok som tok for seg…

  • slik skriver du for Google, relevans og ranking
  • slik skriver du for Google Ads (med integriteten i behold)
  • og så ville jeg kanskje slengt på et kapittel eller to om distribusjon. Dette favner jo da bl.a. RSS og tidvis åpne API’er som du nevner. For, det er jo litt vittig at om du trår inn over dørstokken til hvilket som helst avis/mediehus i Norge i dag, så finner du trolig en egen distribusjonsavdeling (transport, logistikk, avisbud, dørsalg etc) som er rimelig mannssterke. Disse jobber da med tradisjonelle medier. Så, kan en jo stille seg kontrollspørsmålet – hvor er avdelingen som jobber med elektronisk distribusjon?

Jeg kunne godt tenke meg en liten input på hvordan man enkelt bearbeider tekster fra print til skjerm. Kanskje en liten liste hadde gjort seg? :)

Jeg holdt et kurs for par år siden som jeg kalte fra perm til skjerm. Kan sikkert bruke det som utgangspunkt for et kapittel om hvordan skrive om fra print til web? Jepp, smart. Thnx, Erlend.

Hvis du trenger en eye-tracker kan du bruke den vi har hos NetLife Research :)

Mitt råd er:

Ikke skriv på nett for da kan noen dyplenke til det du skriver…

Fra spøk til alvor:

En bok om nettskriving bør etter mitt synspunkt ha et kapittel om det å skrive som noe mer enn å klemme ut side opp og side ned med informasjon.

Å skrive bra, med flyt og med et godt språk er like viktig som å passe på en haug med regler for hva som er god nettskriving.

Skriver du godt leser folk det du har å melde.

Takk for gode innspill! Som flere av dere er inne på: det blir en bok om godt innhold og ikke bare skriving. Det var også poenget i 1.0, men er nok enda mer aktuelt i 2.0-versjonen.

Litt mer om hva jeg tenker:

  • Mer om bruk av bilder på web (her vet vi faktisk veldig mye mer)
  • Mer om bruk av webTV. Hva funker – hva funker ikke? Har en del Eyetrack-undersøkelser i skuffen som er interessente.
  • Hvordan effektivt koble forskjellige innholdstyper (tekst, webtv, diskusjon osv)

Og kanskje viktigst: hvordan få innholdet til å skinne slik at vi husker og blir inspirert. Hvordan gjøre gråstein til gull. (Det minner meg om et annet emne: Vi må vite hva vi vil med innholdet. Hvorfor skriver vi og hva ønsker vi å oppnå)

Hvis du trenger en eye-tracker kan du bruke den vi har hos NetLife Research :)

Thor, takk for strålende tilbud. Jeg er litt usikker på om det er realistisk å få til (ikke for dere, men for meg). Men det hadde jo vært kanon å ha en egen mini Eyetrack-undersøkelse til boken. Må fintenke litt :)

Snart ferdig?

Ok, en kjapp status:

Har skrevet mye nytt materiale, blant annet om hvordan vi leser websider (Eyetracking-undersøkelser), hva som kjennetegner godt innhold, bruk av bilder og webTV + flere skrivetips. To utdrag (Hvordan gjøre kompliserte tekster forståelige og Slik får websiden din flere lesere) er allerede publisert her på nettskriving.

Et problem som dukker opp er hvordan flette dette inn i den gamle boken. Foreløpig har jeg valgt å forholde meg til den første versjonen som kildemateriale, isteden for å flikke på den. I praksis begynner jeg derfor på nytt – så får vi se om det funker. Uansett har jeg nok tekster til en ny bok.

Konsekvensen er at det tar lenger tid enn planlagt. Ettersom dette er ferie og helgejobbing er jeg neppe ferdig før til høsten en gang. Håper å få dratt unna en del i siste ferieuke i juli.

Lykke til i alle fall, Ove. Gleder meg til å lese sluttresultatet.

Hoi, da begynner vi å nærme oss slutten. Dette er kapitlene som så og si er klare:

  1. Slik leser vi websider
  2. Brukervennlige webtekster
  3. Kort eller langt?
  4. Tenk nytte – ikke nyheter (20 prosent igjen)
  5. Slik lenker vi i tekst
  6. Selgende webtekster
  7. Historiefortelling på nett
  8. Sosial nettskriving (20 prosent igjen)
  9. Innhold for søkemotorene
  10. Hvordan illustrere effektivt med bilder (20 prosent igjen)

Rekkefølgen er ikke endelig. Det som mangler er to kapitler.

  • Hvordan skrive gode titler og ingresser
  • Redaktøransvar

Deadline er 1.desember så det begynner å haste nå.

Annonse

Nye bilder