Har du eksempler på smart markedsføring i sosiale medier?

Effektiv markedsføring

Jeg skal holde foredrag om Effektiv markedsføring i sosiale medier på Webdagene. Poenget er å vise hvordan du kan skape interesse og brukerlojalitet rundt egne produkter på Twitter, Facebook og her i Origo.

Jeg kommer til å bruke min egen bok Effektiv nettskriving som case, men ønsker også innspill på andre gode eksempler.

Har dere eksempler fra Norge eller utland som bruker sosiale medier i markedsføringen så ønsker jeg å vite om det. Det kan være hva som helst – må ikke være bøker.

Litt mer om hva jeg skal prate om i foredraget:

  • Nøkkelfaktorer for å involvere og engasjere målgruppen
  • Hva som virkelig ikke fungerer i sosiale medier
  • En stegforsteg-gjennomgang av hvordan du får maks effekt ut av sosiale medier
  • Hvordan sette brukerinvolvering i system. Organisering av prosessen
  • Hvilke sosiale medier som funker best til hva?

Men som sagt: Jeg vil gjerne ha innspill på eksempler på effektiv markedsføring i sosiale medier? Jeg kjenner en del eksempler selv, men vet at dere helt sikkert har mange jeg ikke kjenner. Tar også gjerne en setning om hvorfor de er flinke.

Vist 6510 ganger. Følges av 7 personer.

Kommentarer

Bre Pettis er min personlige markedsøringsgenifavoritt. Han ble “berømt” i den gryende gjør-det-selv bevegelsen gjennom sine ekstremt gode podcasts for Make Magazine. Senere var han med å starte “hackerspacet” NYC Resistor, som er et kollektiv av mekkere som deler verktøy og verksted.

Sammen med vennene sine har han bygget opp selskapet Markerbot som selger ekstremt billige 3D-printere i open-source byggesett-form. Gjennom sitt vinnende vesen har han klart å bli Herr Personlig 3D-Printer i amerikanske medier. Gjennom sine populære og underholdende Twitter-konti (@bre >8000 followers, @makerbot >1500 followers) kombinerer han tekstreklame og nisjeunderholdning på en utmerket måte. I tillegg bygger de opp saiten Thingiverse som er en sosial site for deling av digitale oppskrifter på gjenstander som fungerer som en utmerket platform for å nå ut med det glade budskapet om Makerbot til alle som kan være interessert i sånt. Miljøet på Thingiverse har f.eks. allerede tatt i bruk ordet “Makerbotte” når de mener “3D-printe”.

Både oppskriftene og prototypene til nye versjoner av Makerbots legges selvsagt ut i sin helhet på Thingiverse så du kan velge om du vil bygge selv, eller kjøpe fra dem. Det fører til at det allerede nå lastes opp brukerskapte forbedringer av hardwaren til Makerbot til Thingiverse som så kan makerbottes og installeres på maskinen du har kjøpt.

Nøkkelen bak Bre sin suksess er at alt han gjør lyser av genuin entusiasme, og at han er reelt tilstede og faktisk aktivt deltar i all community-aktiviteten rundt det de holder på med. Det er en egen glede i å lege ut en stilig ting på Thingiverse og få “Bra!” fra Bre.

Her er min første ting på Thingiverse (som ble thing of the week og fikk hederlig omtale hos Ponoko :-)

Filmdistribitøren Arthaus synes eg er flink til å kaste seg ut i det og leike seg med nye sosiale medier. Dei har etablert seg godt på fleire sosiale arenaer. Dei har over 1100 som følgjer Arthaus på twitter, eigne grupper og fanside på facebook på fjesboka og ein kalender i Origo. Ok, så er dei framme på mange arenaer, men det beste synes eg er at dei, dvs Øistein Refseth, formidler stor filmglede og entusiasme i alle kanalar. Han sprer ikkje berre eigne filmar, men tipser om filmfestivalar, prisutdelingar, intervju av store filmskaparar og ikkje minst, er i dialog med folk som kjem med innspel.

Selv synes jeg SAS sitt grep om å kjøpe brukerne fri fra reklame på Spotify var genialt. La oss bli venner du og jeg :), se http://itpro.no/art/14299.html

“Lonely girl” på YouTube er jo en klassiker somm du ikke kommer utenom http://tvnz.co.nz/view/page/425828/830450

Kult med personer som lyser tilstedetværelse og entusiasme. Det er akkurat slike eksempler jeg trenger i presentasjonen. En slags Twitter-Stoltenberg i revers. Thnx!

Tar fortsatt flere eksempler. Anyone?

Her er et veldig fint eksempel, og så er det en nyttig hørselstest også: www.horselstest.no

Kommet noen tilbakemeldinger på Facebook også til denne tråden: Tankesmien Civita blir dratt frem som et godt eksempel – de bruker Facebook til seminaroppdateringer. Også Amnesty og Kreftforeningen gjør bra ting. På sidene til Webdagene får Stormberg og Sjømannskirken skryt

Synes Stormberg er et interessant eksempel. De gjør veldig mye bra. Grunder og daglig leder Steinar J. Olsen er på Twitter, har egen Stormberg-blogg og er veldig tilstede. Han er ekstremt aktiv på bloggen og skriver til tider veldig fornuftige ting blant annet saken denne saken om livet som grunder.

Men er også litt ambivalent til Stormberg. Jeg synes det noen ganger blir for mye: Usikker på hva som ligger i bunn, men jeg får en litt klam følelse av merkevarebyggging gjennom å “si de riktige tingene.”

Hei Ove!

Er helt ny her og har ikke helt lært meg å kjenne ennå. Vet ikke om det er noe til hjelp men jeg satt som resursperson for andre linkedin medlemmer i My Linkedin Power Forum ca 2 – 3 år siden. Hvor jeg for 2 år siden postet et innlegg om “how to boost up your linkedin profile”. Var litt rusten i engelsk den gangen men det gjør ikke noe så lenge poenget kommer godt nok frem. Resultatet jeg hadde den gangen og har den dag i dag var at linkedin pionerene kom med i mitt nettverk og sitter i dag med et resurssterkt kontaktnett som inneholder 15 millioner ledere av totalt 40 i linkedin. Jeg adder så og si aldri noen nye kontakter verken i linkedin eller facebook men får statig nye og gode kontakter innen for det samme lukkede businessnettet. Regelen er å være konsekvent med hvem man godkjenner (burde helst være innen samme miljø og med minimum xx felles venner før akseptert – viktig å vite at dine kontakter ikke plager noen viktige kontakter).

På facebook har jeg over 4300 kontaker hvor storparten er seriøse internasjonale aktører som f.eks. over 140 fra silicon valley (stort sett internasjonale business duder) , Michael Dell o.l.. Her følger jeg smme prinsippet.

Resultatet er at jeg faktisk har fått business gjennom denne modellen og er knyttet opp med daglig og personlig kontakt med mennesker over hele kloden. Mine daglig senior rådgivere kommer gjennom å ha blitt kjent på fb – og dette er kontakter som jobber på minister nivå. Det hørtes skikkelig teit ut, men det er faktisk tilfellet at man kan få til ganske utrolige ting gjennom å gjøre de små tingene riktig.

Håper jeg har bidratt med noen nye tanker og ideer – skal forresten holde foredrag innen området den 23. i bærum for en kvinnelig gründer gruppe – så tar gjerne i mot nye ideer på området! :)

Vi snakkes!

Med vennlig hilsen,

Thomas Wolf
Gründer / CEO
NextCom Group

http://www.nextcomevolution.com

HER ER INNLEGGET JEG SKREV:

Thomas Wolf Nov 6, 2007

How to boost up your LinkedIn profile!

LinkedIn Profile:
LinkedIn is a great tool within global strategy. First you have to boost up your profile with enough and correct information of who you are and what you have done like:

http://www.linkedin.com/in/thomaswolfnorway
- combined with Facebook:
http://www.facebook.com/posted.php?id=5509951833

With enough boost you will make your profile trustable for people / companies that does not know you. You will then be able to achieve the same trustable results with world wide business contacts with in a short period of time (days) compare to earlier where you hade to use months to achieve only a few large/vital business contacts. It works great for me!!

A boosted profile will in best case make you accepted for potential future business deals. Now you will have good use of making group(s).

LinkedIn Groups:
- Make a group where you invite selected contacts by market, size, product / service etc.
- Use the group to inform them about your concept / business deals that is handmade for them – (I am using my own website with username and password for the members)
- Keep them informed of news and development that you want to keep away from competitors and other contacts that is not selected to the group (other business, market, products etc.) in other business.
- Create different group to your other business areas that you are going to be in. For example: you may create a group for recruiting/staffing – then you can invite potential candidates to this group and chare information that no one else can see.

I think the future use of groups will explode and the days of contacts seeking groups is over, and the time for groups looking for contacts will start:)

Good luck!

-Thomas

NOTE:
I am missing a very useful application that I hope will come in the future LinkedIn. That is internet / web links in every new position that we create/adding in our profile. Many of us have an old recommendation that is hopeless to get today, you may achieve a lot with only text and recommendation but a picture tells 1000 words and it would be great to show our work / what we have made in real pictures. You do not buy a (in your mind) house only by reading a text where I tell you how perfect I have made it and some recommendations that says that the work is excellent! You need to see some pictures before you are able to make a picture / idea of what you have done and this is the most trustfully way to show / tell about your past. So it would be very helpful if we cold add 3 or more web / internet links (interactive) in each position we create in our profile. You can see my solution in my profile and understand what effect it will make for your LinkedIn users and your program value by solve this easy application for us!

For å komme med noe som er fremtidsrettet så poster jeg denne som jeg skrev i forrige uke på CRM 2009 (markedsføring er også CRM):

CRM vil stadig være under utvikling i all fremtid da vi hele tiden finner nye områder som kan øke kvaliteten på kundebehandlingen f.eks. twitter vil revolusjonere måten CRM ved at vi kan få online informasjon som kan integreres. For å være konkret så betyr det at du vil ha et twitter icon til hvert produkt som tilbys kundene. Ved å trykke på iconet så kan kunden se hva markedet sier om det produktet akkuratt nå. Hvor du selv kan twitte spørsmål om er det virkelig sant at…. Følger leverandøren med på disse diskusjonene så går det an å bryte inn å si f.eks. forbedringer som retter feilen kan lastes ned … Dette er kun en av mange nyheter som kommer fortløpende fremtidens (faktisk nåtidens)

Det jeg skriver om her jobber vi faktisk med og er ikke så langt unna realitet (før jul en gang tipper jeg – fullpenetret hos oss i løpet av 10):

Tror nok at sosiale medier eller web 2.0 sammen med rss og annen form for distribusjon (automatisert) av innformasjonsutveksling (virus) som implementeres gjennom hele forretningssystemet (alle applikasjonene) vil betraktes som et paradigmeskifte! Metodikken vil gjøre at systemene blir mer “levende” hvor all infoutveksling til en hver tid gi deg sanntidsinformasjon som vil gjøre oss i stand til å kunne utføre optimale avgjørelser/(håndtering av) innen xRM arbeidet. Dette er det noe jeg ser frem til og tror kalles web 3.0 – Her kan du høre hva Eric Schmidt fra Google mener: http://koreacrunch.com/archive/eric-schmidt-web30

Annonse

Nye bilder