Se eyetrack-bilder i farger fra Effektiv nettskriving

Enkelte etterlyser, forståelig nok, farger på eyetrack-bildene i første kapittel i Effektiv nettskriving. Her får du heatmaps i farger fra de mest sentrale undersøkelsene som er vist i boken.

Punktlister sikrer oppmerksomhet — Punktlister gjør tekster mer lettleste, viser blant annet denne undersøkelsen gjennomført av Netlife Research. Lister skiller seg ut fra resten av teksten og er lette å få øye på.

Banner blindness — Den såkalte «banner-blindness»-effekten viser at annonser, eller felter der vi tror det er annonser, blir fullstendig neglisjert. Bildet er fra en undersøkelse gjennomført av Jakob Nielsen i 2007.

F-formet lesemønster — Vi leser websider i et F-formet mønster, viser undersøkelser fra Nielsen. Den øverste horisontale streken i F-en er plassert ved sammendraget eller ingressen.

Forklaring på en heatmap — Resultatene fra en eyetrack-undersøkelse kommer i form av en «heatmap» eller et varmekart på norsk.Et varmekart er et aggregat basert på resultater fra flere testpersoner.

Unngå dekorbilder — Bilder som ikke har noen direkte relevans til teksten, blir ignorert. Dekorbilder har samme effekt som reklame. Eksemplet viser et bilde fra undersøkelse gjennomført av Nielsen i 2005.

Vis korte webTV-klipp – unngå “snakkende hoder” — Snakkende hoder fungerer dårlig som webtv. Bruk webtv ved hendelser som best lar seg illustrere ved levende bilder.

Lenker i tekst fungerer bedre enn i bokser — Lenker integrert i selve teksten fungerer bedre enn lenker i egne bokser. Det viser en undersøkelse Netlife Research gjorde for A-pressen Interaktiv, på nettavisen til Romerikes Blad, høsten 2007.

Vist 3885 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Skal ikke legge skjul på at jeg ble bittelitt skuffet over heatmaps i sort/hvitt i boka, så dette er meget bra.

Takk!

Ble selv skuffet når jeg skjønte at svart/hvitt var eneste løsning. Men har bestemt meg for å bruke all negativ energi på å lage et flott, lite ressurssenter for Eyetrack-undersøkelser her på Nettskriving. La oss se på dette som den første lille byggeklossen!

Jeg hadde tenkt å levere et flammende innlegg for fargetrykk i 2. opplag under headingen “Effektiv bokskriving”. Det hadde faktisk økt lesbarheten om illustrasjoner som eg. fordrer farge hadde hatt akkurat det. Det blir jo litt snodig når forfatteren må skrive “her er det et rødt felt”.. Men kritikken bør åpenbart rettes mot noen forlagsfolk..?

Men ut over det, er jeg meget fornøyd med boken og har som lovet kjøpt den inn til min lokale webredaksjon der jeg jobber. Vi har jo også moret oss (eller ikke) over å være eksempel på s. 42 – men det er vel “prisen” for å ha blitt kurset av Ove.

Takk for skryt. Hyggelig å høre! Ja, kunne desverre ikke motstå fristelsen å bruke eksempel fra dere, men hvis det er trøst så kunne jeg funnet liknende eksempel på hvilket som helst annet nettsted. Ulykken for dere var vel at jeg holdt kurset omtrent samtidig som jeg skrev kapitlet :)

Når det gjelder fargebilder så er det tydeligvis en nesten ikke-eksisterende praksis i norsk faglitteratur. Det setter lista veldig mye høyere i forhold til break-even på boka. Utover det er jeg fullstendig enig – fargebilder hadde gjort seg og temaet hadde fortjent det. Vi får satse på braksalg slik at vi kan få det til i en revisjon eller neste bok.

Annonse

Nye bilder