Fem tips fra Effektiv nettskriving

Effektiv nettskriving

Boken Effektiv nettskriving lærer deg hvordan du kan bruke tekst for å oppnå konkrete mål. Hvis noen spør om jeg kan summere opp boken i noen få punkter så vil det kanskje bli noe sånn som følger:

  • Content er kanonviktig, men likevel ikke “king”. Det er bare et virkemiddel for å nå målene dine. “Nettstedet er ikke et mål i seg selv, men et hinder for å nå de egentlige målene”, skriver Robert Hoekman Jr i boken “Designing The Obvious”. Vi kan si det samme om innhold. Innholdet er ekstremt viktig som verktøy. Men vi skal tenke på det som virkemiddel – ikke som underholdning for leseren.
  • Hva slags tekster vi skriver er et resultat av hva vi vil oppnå. Glem derfor debatten om du skal skrive kort eller langt eller om nyheter, salg eller informasjontekster er det beste. Skriv tekster utfra hva du mener tjener brukeren og din egen bedrift best. Det kan være kort eller det kan være langt – alt etter hva som er mest effektivt.
  • Nettet handler om innhenting av informasjon – ikke reklame. Du må derfor skrive salgstekster ut fra behov og tanke om brukerdialog. Lag uimotståelig innhold med engasjement og som gir nytte. De beste salgstekstene på web er aldri masete. De gir deg nyttig informasjon, svarer på alle dine ubesvarte spørsmål, understøtter behovet for trygghet og gir deg lyst til å kjøpe.
  • Et nytt medielandskap med sosiale tjenester krever ny tilnærming til innhold. Vi må tenke samtale og dialog. Brukerne er ikke lenger villige til å være passive mottakere av innhold. De ønsker å snakke tilbake til merkevarene og mediene. Innholdsarbeid på nett er derfor en pågående kontinuerlig prosess med leseren. Men ikke reduser dialogen til møteplasser på ditt eget nettsted, møt brukerne der de diskuteterer ditt merkenavn eller produkt enten det er Facebook, Origo, Twitter eller Nettby.
  • Før du tenker søkemotoroptimalisering, er du nødt til å spørre deg selv: Har jeg et konsept som fungerer? Har jeg innhold som brukerne setter pris på, svarer innholdet mitt på konkrete brukerbehov, eller er det døde websider som ingen besøker? Det er liten vits i å tenke søkemotoroptimalisering hvis du ikke allerede sitter på en skattkiste av godt innhold.

Se fullstendig innholdsfortegnelse for boken Effektiv nettskriving

Vist 677 ganger. Følges av 4 personer.

Kommentarer

Tenkte jeg skulle helle litt malurt i begeret ditt. Det gjelder for så vidt ikke bare illustrasjonen her, men mange tv-reklamer jeg ser også.

Når man først skal illustrere noe som skal være hentet fra en webside, hvorfor ikke gjennomføre det med korrekt stylet musepeker? Vanligvis er jo hånda det som kommer opp på store call-to-action-knapper ;) Selv om det selvsagt kan forklares med at du har hatt en knapp i tankene.

På tv blir det enda tydeligere når man ser reklamer med en mus som beveger seg over en side. Ofte ser man hånda bevege seg over hele skjermen, men vi som er på nett vet jo at musa ikke blir en hånd før den faktisk er over en lenke.

Uansett, dette var litt off topic. Virker som en kjempebok, gratulerer!

Enig, strengt tatt kunne vi også antagelig klart oss uten både musepeker og hånd. Det er litt å hamre inn budskap med slegge. Boken har jo “nett” i navnet og URL på knappen.

Nok fristelser. Herved bestilt. Kjøpte den forrige utgaven og fikk mye ut av den. Ser frem til det samme med denne.

Hyggelig du likte den forrige boken. Gi lyd når du har lest den nye og fortell hva som funker og hva som mangler.

Takk for fin bok og fint vekkelsesmøte. Jeg leser på kryss og tvers og får en del aha-opplevelser jeg vil ta med meg tilbake til kollegiet. Synd det ikke var fargebilder på heatmaps, men sånn er vel livet.
Ønsker meg en oppfølger som handler om strukturering av webredaksjonens arbeid, hvordan måle kvalitet på innholdet, holde statistikkarbeidet gående og de andre tingene du nevner på side 15.
Keep up the good work.

Fargebilder på heatmaps hadde vært på sin plass. Helt enig. Desverre er det sjelden budsjetter til slikt når det gjelder faglitteratur i Norge. Men de fleste av disse heatmapene er også tilgjengelig på nett, noe du sikkert har oppdaget i litteraturlisten. Hva med at jeg lager et lite ressurssenter her på Nettskriving for det samme kapitlet med referanser og bilder slik at vi kan se morroa i farger? Smart, jeg gjør det. Takk for tilbakemelding!

Da har jeg samlet eyetrack-heatmaps fra første kapittel i boken og lagt ut her på nettskriving.no. Se eyetrack-bilder fra Effektiv nettskriving

Annonse

Nye bilder