Hvorfor vi elsker fasettert navigasjon

Vinmonopolet

Velger vi biler basert på bilforhandlere eller biltype? Jeg gjør det siste, men mange har også et veldig sterkt forhold til forhandler. For noen dager siden fikk jeg og noen kollegaer se en lokal bilportal der all navigasjon tok utgangspunkt i merke. Det endte raskt i en diskusjon om hva vi velger først. Bilmerke eller bilforhandler?

Før lagde vi menyer og hierarkiske strukturer med kategorisering etter én akse (eks: Audi – A6 – Stasjonsvogn – diesel). Det forutsatte at vi alle var isamme situasjon og tenkte likt. Det gjør vi jo ikke. Det krever også ofte at vi bruker mye krefter på å plassere våre behov i riktig kategori. Innholdsutvikling anno 2009 handler om å tilpasse innholdet etter behov og situasjon. Så hva foretrekker bilkjøpere – bilmerke eller bilforhandler? De foretrekker fasettert navigasjon.

Fasettert navigasjon tar utgangspunkt i at vi kan bruke forskjellige innfallsvinkler til data. Når jeg kjøper laptop er vekt den viktigste enkelfaktor for de valgene jeg gjør. Andre styres av produsent. Noen velger etter prosessorstyrke. Teknikken tar kort sagt høyde for forskjellige scenarier når vi velger og gjør det hele mer brukerstyrt.

Fasettert navigasjon er ikke noe nytt. Det blir stadig mer vanlig på web, kanskje først og fremst i søkeresultater (rubrikksøk f.eks) og har i økende grad vært i bruk de siste fem årene. Den fine boken Everything is Miscellaneous: The Power of the New Digital Disorder av David Weinberger forteller at fasettert klassifisering opprinnelig ble utviklet av den indiske matematikeren S R Ranganathan i begynnelsen av det forrige århundret.

En siste ting: Fasettert navigasjon gjør også at menyen i enda større grad blir innhold og ikke bare klassifisering av data. Fasetter gir inspirasjon til å ta valg. De er derfor handlingsdrivere som sørger for at vi får løst oppgaven vi kom til nettstedet for.

Noen raske eksempler på fasettert navigasjon:

Fant også en kvasivariant hos Matprat der jeg savnet mer detaljerte nivåer.

Noen andre som har premieeksempler?

Vist 1139 ganger. Følges av 6 personer.

Kommentarer

Det som også er fint med fasett søk når du skal kjøpa noko er også det at det gir ein peikepinn på kva som er viktig kunnskap å ha når du kjøper denne vara. Til dømes hadde eg lite peil på kva eg skulle sjå etter når eg skulle kjøpa min første bil. Samspillet mellom lite kjørt bil, årsmodell, bilmerke og pris var ein kode eg knakk etter dagar med seriøs søking på finn. Når du då endeleg finn bilen/mp3spelaren, harddisken, etc. og får søket til å gå opp etter dei kriteriene du har, føler du at du har knekt koden og at du du gjer eit godt kjøp dersom du kjøper akkurat denne vara. Personleg favoritt er prisguiden til hardware.no. Har hjelpt meg mang ein gang.

Veldig godt poeng, Herdis. Fasettene hjelper oss å finne og prioritere kriterier når vi kjøper. Selv nekter jeg å bruke nettbutikker som ikke lar meg avgrense på vekt når jeg handler laptop. Vekt er alltid mitt først kriterie – jeg skal ha maskin som er under 1.75 kg. Deretter ser jeg etter merke og prosessor.

Den største utfordringa for den som designer fasettert navigasjon er forøvrig å prioritere dei riktige fasettane for prioriterte brukarar (og med riktig navngiving). Alternativet kan fort bli Paradox of Choice. Dessutan må informasjonmengda egne seg for fasetter, dvs. objektene må være homogene (f.eks. vin, harddisker, etc) og det må finnes strukturerte metadata (fasetter) med allment akseptert kategorisering. Men når dette er på plass ruler fasettene!

Det er også viktig å ikke gå i fellen å lage for smale valgmuligheter når man søker etter informasjon.

Litt opp i vekt for MYE billigere pris er bra for noen, det beste er når man kan selv bestemme bredden på de forskjellige kriteriene, og sortere etter kriterier i tillegg.

Norwegian Airlines måte å vise hele månedens priser på flytur til en destinasjon gjør at man kan utvide preferansene man trodde man hadde.

Så “de-fasetering” av informasjon som vanligvis er svært snever er også noe vi elsker… :-)

Ein av mine favorittar er Elastic Lists demo som viser Nobelprisvinnarar innan ulike fag. Synest denne er interessant fordi den viser at det er mogeleg å lage andre typar visuelle grensesnitt rundt fasettert navigasjon enn det ein vanlegvis ser. Den er dynamisk og elegant, om ikkje alltid like intuitiv..

Viscape tilbyr et ferielilighetssøk der de kombinerer kart, resultatlisting og draknapper i fancyshmansy grensesnitt. Jeg liker tankegangen her med kartvisning og levende resultatlisting basert på valgene vi gjør. Men har en mistanke om at de tryner i venstremenyen. Sånne draknapper ser veldig fancy ut, men de er som regel mindre intuitive enn de tilsynelatende ser ut som.

Peter Morville har forøvrig ein flott flickr-samling av søkemønstre, eksempler og lenker på fasettert navigasjon.

Annonse

Nye bilder